0
تعداد بازدید مقاله
اشتراک گزاری
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
امتیاز مقاله
5/5
گیربکس اتوماتیک نخستین بار در سال 1940 توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت. در آن زمان که تعداد خودروها بسیار کم بود، این امکانات صرفا یک آپشن تجملاتی به حساب می آمد. اما به مرور با افزایش تعداد خودروها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و امروزه خرید خودروی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم ارجحیت دارد. البته به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم می کنند، نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتری نیز هستند و برای تعمیرات، نسبت به گیربکس های دستی هزینه های سنگین تری دارند. در این مقاله به پنج عملی پرداختیم که می بایست از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر گیربکس اتوماتیک خودروی ما افزایش پیدا کند.
مورد 1: خلاص گیربکس در حین حرکت
این کار علاوه بر اینکه کنترل شما بر روی خودرو را کاهش می دهد، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو با در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده هزینه زیادی بر دوش شما می گذارد.
مورد 2: استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن
احتمالا عبارت لانچ را شنیده اید. در اصطلاح به حرکت اتومبیل از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدی را لانچ گویند. این حرکت در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می شود. اما دیده شده که برخی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو های دنده ای انجام می دهند. آن ها دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive قرار می دهند. باید متذکر شد که این عمل آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان دارد هزینه های بالا برای صاحب خودرو ایجاد کند. به طور کلی گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف پایین تر سوخت طراحی می شوند و برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار مناسب نیستند. بعضی از خودرو های اسپرت که از جعبه دندهی اتوماتیک استفاده می کنند آپشنی به نام لانچ کنترل دارند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.
مورد 3: تعویض حالت دنده در حین حرکت
هر وقت که مجبور هستید مرتبا حرکت به عقب و جلو داشته باشید، مانند دور زدن در خیابان های کم عرض یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در حین حرکت به گیربکس فشار وارد می کند. لازم به ذکر است که قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی (تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
مورد 4: خلاص کردن برای توقف های کوتاه
در ترافیک و چراغ قرمزهایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، سعی کنید گیربکس را خلاص نکنید. وقتی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و درگیری موتور و گیربکس تنها در جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین خواهد بود که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوبارهی آن در حالت D، مجموعهی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بالاتر است.
مورد 5: توقف کامل با دنده P
برای توقف کامل (پارک کردن) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن اتومبیل بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس می افتد که برای جعبه دنده های اتوماتیک آسیب زا است.
1 دیدگاه
چقدر جالب بود ممنون جرمن استور ??